آپنه خواب یک اختلال مزمن است که در هنگام خواب باعث مکث در تنفس می شود ، آپنه ی خواب یک نوع اختلال خواب جدی است و هنگامی رخ می دهد که تنفس آن شخص در حین خواب منقطع می شود. کسانی که آپنه ی خواب آنها درمان نشده است ممکن است به صورت مکرر تنفس آنها در حین خواب قطع شود ، گاهی اوقات حتی ممکن است به صد مرتبه نیز برسد . این به این معنی است که مغز و سایر اجزای بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند.

افرادی که دچار آپنه ی خوابِ درمان نشده هستند ، خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا ، سکته ی قلبی، نارسایی قلبی و سکته ی مغزی دارند .

احتمال ابتلا به آپنه ی خواب در زنان پس از یائسگی بیشتر می ‌شود . سایر عواملی که خطر این مشکل را افزایش می‌‌ دهند اضافه وزن ، سیگار  کشیدن ، استفاده از الکل ، قرص‌های خواب و سابقه ی خانوادگی آپنه ی خواب است .

انوع اصلی آپنه ی خواب عبارتند از :

    آپنه ی انسدادی خواب (OSA) : این نوع آپنه رایج تر از نوع دوم است و ناشی از انسداد راه تنفسی است. این نوع آپنه وقتی ایجاد می شود که بافت نرم پشت گلو در طول خواب می افتد.

   آپنه ی خواب مرکزی : بر خلاف OSA، در این نوع آپنه، راه تنفسی بسته نمی شود اما به علت بی ثباتی در مرکز کنترل تنفسی، مغز نمی تواند به ماهیچه ها علامت بدهد که تنفس کنند.

   سندرم آپنه ی خواب مختلط : این نوع آپنه وقتی ایجاد می شود که یک شخص هم آپنه ی خواب انسدادی و هم آپنه خواب مرکزی را داشته باشد.

آپنه انسدادی خواب (OSA) شایعترین نوع آپنه خواب است و هنگامی رخ می دهد که عضلات گلو در هنگام خواب مسدود می شوند . نوع دیگری از آپنه خواب ، آپنه خواب مرکزی است که هنگامی اتفاق می افتد که ارتباط بین مغز و عضلات قطع شود . در نتیجه ، مغز شما سیگنال های صحیح را به عضلاتی که تنفس را کنترل می کنند ارسال نمی کند . گاهی اوقات آپنه انسدادی و مرکزی به صورت همان زمان رخ می دهد ، که به سندرم آپنه خواب پیچیده معروف است .

CPAP

CPAP یا فشار مثبت مداوم راه تنفسی ، یک نوع درمان است که در آن هنگام خواب یک ماسک بر روی بینی و دهان شما گذاشته می شود . این ماسک به یک ماشین وصل شده است که جریان هوای مداوم را به بینی شما می رساند . این جریان هوا کمک می کند که راه تنفسی باز بماند و تنفس منظم شود . CPAP رایج ترین درمان برای آپنه خواب است . برای فشار مثبت راه تنفسی ، سطح B نیز تعریف شده است که به آن BPAP گفته می شود و شبیه CPAP است با این تفاوت که جریان هوا هنگام دم و باز دم تغییر می کند.

اگر آپنه خواب دارید ، تغییر شیوه زندگی هوشمند می تواند کیفیت خواب شما را تغییر دهد . هر چیزی که بتواند خواب را متوقف کند ، آپنه را بدتر می کند . افراد مبتلا به آپنه خواب باید از خوابیدن بر روی پشتشان ( برای جلوگیری از خروج تنفس ) جلوگیری کنند ، نوشیدنی های ملایم بخورند ، سیگار را ترک کنند و از استفاده از قرص های خواب آور و الکل بپرهیزند ( هر دو تنفس شما را کند می کند ) . نوشیدنی های سنگین به علت شل کردن عضلات باعث می شود آپنه خواب بدتر شود .